הרב החילונית הישראלית הראשונה מחפשת תחליף לתואר רב מאת עמירם ברקת, "הארץ", 7.1.2004

"סיון מס הוכשרה כרב חילוני-הומניסטי בארה"ב והוסמכה על פי כללי הטקס החילוניים בבית כנסת חילוני, אבל יודעת שבארץ התואר שלה מעורר התנגדות. היא מקווה לייסד בישראל קהילה חילונית פעילה נוסח הקהילות בארה"ב. בקרוב היא לא תהיה לבד: המדרשה באורנים תתחיל להכשיר מנהיגי קהילות חילונים."

היהדות החילונית יוצאת מגיל ההתבגרות, "הארץ", 21.2.2007, מאת יאיר שלג
שני קובצי מאמרים חדשים מציגים את תפיסת העולם של "החילוני החדש": האחד מבקר את היהדות המסורתית וגורס שכל דבר שיצרו יהודים הוא יהודי; האחר מבקש דווקא את הבנייה והחיבור המעשי, ולא את הביקורת ושבירת הזיקה לעבר
 

In Defense of Secularism, "NEWSWEEK", Feb 16, 2008, By Lisa Miller
'It's red meat for pundits,' concedes Harvard chaplain Greg Epstein, who prefers the word 'humanist.'

2009: בית דין לגיור חילוני יחליף הרבנות הראשית, "הארץ", 16.11.2008 , מאת שחר אילן 

"הקץ למונופול המכתיב אורח חיים דתי למתגיירים? הגיור אמנם לא יאפשר להתחתן דרך הרבנות, אבל יחייב את מ' הפנים לרשום את המתגיירים כיהודים"
 

Courts to perform secular conversions which bypass rabbinate, "Haaretz", 16.11.2008, By Shahar Ilan
The Knesset caucus for secular Judaism and organizations from all streams of Judaism have created a coalition of conversion courts independent from the Chief Rabbinate. The coalition, which was approved last week, is being coordinated by PANIM for Jewish Renaissance, an advocacy group for pluralistic Judaism. 

Analysis / Secular conversions begin cautiously, "Haaretz", 16.11.2008, By Shahar Ilan
The founding document of the pluralistic conversion forum contains two main innovations. 1. It marks the beginning of secular conversions to Judaism. 2. Moderate Orthodox organization are willing to try to break the Chief Rabbinate's monopoly on conversion. In addition, converts who choose this path are not expected to encounter problems with the recognition of their Judaism by the state: In 2002 the High Court of Justice ordered the Interior Ministry to register as Jewish anyone who converts in the framework of a Jewish community that is recognized in Israel.

האדמה החרוכה שהותירה "שינוי", Ynet יהדות מאת הרב אורן יהי-שלום, 19.12.2008
אתמול התכנסו בחסות "תמורה – יהדות ישראלית" והמרכז לאתיקה בירושלים נציגים של זרמים יהודיים רבים בניסיון לקדם שיח יהודי-פלורליסטי בסוגיות האתיות הללו. גם פוליטיקאים הגיעו לשם ואולי בצל הבחירות יתחייבו לפעול ברצינות לשינוי המצב. אבל שיא הכנס יהיה ודאי היום בסינמטק של העיר העברית הראשונה. בטקס רווי שירה עברית יוסמכו בתל-אביב רבנים חילוניים. תחת הכותרת "חוגגים ולומדים יהדות ישראלית" יקיימו הרבנים החילוניים עונג שבת כמיטב המסורת של ביאליק. מדובר בקבוצה רצינית ואחראית של בוגרי תואר שני ומעלה בתחומי היהדות אשר בחרו להמשיך וללמוד ארבע שנים נוספות במכון "תמורה - יהדות ישראלית" כדי שיוכלו להעניק שירות משמעותי ומקצועי לקהילות ולבודדים המבקשים זהות יהודית לא דתית.



Leaving Religion Behind: A Portrait of Nonreligious America Nonreligious Americans represent the fastest-growing part of the nation's religious landscape, U.S. News & World Report, By Dan Gilgoff, March 13, 2009

When Greg Epstein arrived as humanist chaplain at Harvard University four years ago, just a handful of students would show up at his events, intended for nonreligious young people looking for a values system and a sense of community. The school's humanist chaplain, first installed on campus in the 1970s, had always taken what Epstein calls a "shy, retiring approach to his presence on campus."

  More Atheists Shout It From the Rooftops, NYTimes.com By LAURIE GOODSTEIN, April 26, 2009 CHARLESTON, S.C.  Two months after the local atheist organization here put up a billboard saying “Don’t Believe in God? You Are Not Alone,” the group’s 13 board members met in Laura and Alex Kasman’s living room to grapple with the falloutThe problem was not that the group, the Secular Humanists of the Lowcountry, had attracted an outpouring of hostility. It was the opposite. An overflow audience of more than 100 had showed up for their most recent public symposium, and the board members discussed whether it was time to find a larger place.

Bar mitzvahs without God, Jerusalem Post, By SUE FISHKOFF/JTA 
When Mark Neuman celebrated his bar mitzvah seven years ago at the Peretz Centre for Secular Jewish Culture in Vancouver, B.C., he didn't read from Torah, wear a yarmulke or pronounce Hebrew blessings. He gave a talk on the psychology of Jewish humor. His brother Ben's bar mitzvah "portion" was a report on their grandfather's escape from Nazi-occupied Poland. That's typical in the Congress of Secular Jewish Organizations, a loose-knit group of some two dozen North American communities that emphasize Jewish history and culture while eschewing Jewish ritual, faith and anything that smacks of a deity.

 

גם חינוך חילוני מתחיל באמונה, Ynet 6.5.2010, מאת הרב אורן יהי-שלום
רוב הציבור היהודי-חילוני בישראל מלא באמונה: באדם, במהות הדמוקרטיה, בריבונות המחשבה. לכל זה קוראים הומניזם. אבל לא יתקיים הומניזם אמיתי מבלי שיהיה נטוע עמוק בתרבות שלנו.

הסיבות שבגינן צריך להיפטר מאלוהים, "הארץ", קובי בן-שמחון 27.07.2012
הפילוסופים הרגו אותו, המדע הציע לו תחליף, ובכל זאת מעל 80% מהישראלים מאמינים בו. מדוע קשה לוותר על קיום האל ומה הסכנה בכך? שיחה עם חמישה אתאיסטים.
יעקב מלכין הוא אבן דרך חשובה במסע אחר האתאיסטים הישראלים. מלכין, פרופסור אמריטוס בפקולטה לאמנויות ואחד ממייסדי החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, נחשב לאחד המנהיגים הרוחניים של קהילת האתאיסטים המקומית, הוגה פורה החתום על ספרות ענפה בתחום של אתיקה הומניסטית חילונית, בין השאר על הספר "יהדות ללא אל - יהדות כתרבות ותנ"ך כספרות". בין מפעליו הרבים, מכהן מלכין כעורך הראשי של "יהדות חופשית", כתב עת ליהדות כתרבות שייסד ב-95'. בנוסף, הוא משמש כמנהל האקדמי של "תמורה", מכון בינלאומי ליהדות חילונית הומניסטית, הפועל להכשיר אקדמאים לתפקידי מדריכי קהילות חילוניות ורבנים חילונים בארץ ובעולם. בחדר העבודה שלו בשכונה היוונית בירושלים הספרים מכסים על הקירות."אני אתאיסט, בן אתאיסט", מכריז מלכין בן ה-86, המגדיר עצמו כיהודי מסורתי, שכן חסרונו של האל הוא בחזקת מורשת משפחתית עבורו. "גם ילדי, פרופ' עירד מלכין והרבה סיוון מס, דיקנית ‘תמורה', הם כאלה. גם נכדי. מדובר במסורת משפחתית שהחלה כבר בוורשה שבה נולדתי ובה למדתי בבית ספר אתאיסטי של הבונד. כשעליתי לארץ בגיל שבע, והתגוררנו בתל אביב, התחנכתי באופן דומה במערכת החינוך של ההסתדרות. "בכל תקופת נעורי הייתי מודע לדת כמשהו זר ששייך למיעוט לא מוכר. לדת נחשפתי רק דרך סבי מצד אמי, שהיה חסיד גר. אמא ברחה מהדת בזמן לימודיה באוניברסיטה. לא זו בלבד שהיתה אתאיסטית, היא היתה עוינת לדת".